Motoszybowiec AOS-71 to efekt kooperacji dwóch uczelni związanych z lotnictwem. Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej i Warszawskiej stworzyli prototyp dwumiejscowego motoszybowca AOS-71. Latające laboratorium było poddawane kolejnym testom.
Tym razem próby w locie odbyły się na mieleckim lotnisku pod koniec listopada.
– Celem testów w locie było sprawdzenie parametrów płatowca i napędu elektrycznego w różnych konfiguracjach lotu zgodnie z tzw. programem fabryczno-państwowych prób w locie motoszybowca AOS-71.
(Zdzisław Siekierda, koordynator projektu, Politechnika Rzeszowska)
Testy miały ocenić czy motoszybowiec uzyska pozwolenia na wykonywanie lotów i czy będą nim mogli latać już nie tylko piloci doświadczalni, ale także każdy pilot, który posiada stosowne uprawnienia.
youtube.com/ Politechnika Rzeszowska
W uczelnianym laboratorium naukowo-badawczym w Bezmiechowej miały być prowadzane badania naukowe szybowców, m. in. w locie. Ale wówczas w Polsce nie było urządzenia, na którym mogłyby być przeprowadzane. Tak powstał pomysł skonstruowania motoszybowca doświadczalnego. Prace nad motoszybowcem rozpoczęto w lipcu 2008 r. AOS 71 miał być dwumiejscowym motoszybowcem, wyposażonym w napęd elektryczny, który wykorzystywał solary.
Miał mieć wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Dzięki napędowi elektrycznemu loty miały być […] bezpieczniejsze. Napęd umożliwiał również przeloty między lotniskami, nawet wówczas, gdy nie ma odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.
(samolotypolskie.pl)