W Rzeszowie ruszył projekt Enhanced RPAS Automation (ERA). Ma on pomóc samolotom bezzałogowym poruszać się w niesegregowanej europejskiej przestrzeni lotniczej.
W projekcie uczestniczy pięć państw członkowskich: Niemcy, Francja, Włochy, Polska, Szwecja. Liderem projektu jest niemiecki Airbus Defence and Space, a jednym z partnerów naukowych – Politechnika Rzeszowska. W ramach projektu Enhanced RPAS Automation (ERA) zostaną opracowane zasady działania systemów automatycznego sterowania podczas faz kołowania, startu, lądowania oraz sytuacji awaryjnych, które mogą zaistnieć podczas lotu takiego statku powietrznego. Opracowane systemy będą scalone na pokładzie samolotu doświadczalnego MP-02 A Czajka.
– Projekt ma wspomóc integrację ruchu samolotów bezzałogowych z już istniejącym ruchem załogowym w ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej
(dr hab. inż. Tomasz Rogalski, kierownik Katedry Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej)
Budżet projektu wynosi 31 milionów Euro. W spotkaniu otwierającym wzięło udział 36 osób reprezentujących państwa członkowskie projektu. Byli to przedstawiciele instytucji naukowych (m.in. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – polski lider projektu, Instytut Lotnictwa) oraz firm związanych z lotnictwem (francuskie ONERA i Safran) i technologiami informatycznymi (niemiecka ESG, polskie ASSECO). Efekty zostaną zaprezentowane w 2019 roku na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce.