Ile jest warta Iskra? Aukcja Lotnicze podkarpackie dla WOŚP

przez | 23 stycznia, 2023

Ile jest warta Iskra? W tym roku autorka bloga Lotnicze podkarpackie ponownie włącza się w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Dzięki odlotowej współpracy z Aircraft Sketches na aukcję 31. Finału mam dla Was … Samolot! I to nie byle jaki:  odrzutowy, polski i bardzo dekoracyjny – może Wam towarzyszyć w domu, biurze, restauracji. W każdym wnętrzu stworzy kapitalny lotniczy klimat. Jak to możliwe? Poznajcie szczegóły.

Gdy zaczynałam swoją przygodę z blogowaniem i zaczęłam „wsiąkać” w lotniczy świat ktoś zapytał mnie górnolotnie: A wiesz, że każdy pilot Polskich Sił Powietrznych zawdzięcza swoją pracę Podkarpaciu? Wtedy jeszcze nie wiedziałam, ale zaczęłam się dopytywać dlaczego.

Chodziło PZL TS-11 Iskra – pierwszy polski samolot odrzutowy, szkolno-treningowy, który od lat 60. był produkowany w WSK PZL Mielec. Ogółowi społeczeństwa najczęściej kojarzy się z wojskową formacją akrobacyjną, zespołem Biało – Czerwone Iskry, który swoimi występami porywał rzesze fanów lotnictwa i bywalców pokazów lotniczych. Wielu do dziś uznaje Iskrę za najlepszą polską konstrukcję lotniczą wszechczasów.

Projekt samolotu został opracowany w 1957 r. w warszawskim Instytucie Lotnictwa przez inż. Tadeusza Sołtyka. Początkowo nazwano go „wyrób 41”. Potem wykonano naturalnej wielkości drewnianą makietę. W 1962 r. w WSK PZL Mielec powstała pierwsza seryjna TS-11 Iskra bis A. Do szkolenia lotniczego Iskry wprowadzono w 1964 roku i były podstawowym samolotem szkolno-treningowym w polskim lotnictwie wojskowym. W 1966 roku oblatano pierwszą seryjną Iskrę z silnikiem SO-1, a rok później uruchomiono produkcję seryjną tych silników w PZL WSK Rzeszów. Potem opracowano projekt wersji z dopalaczem, następnie – z oznaczenie SO-3. Produkcję seryjną Iskier zakończono w 1987 r. Łącznie powstało ponad 420 egzemplarzy wszystkich wersji i wariantów. Produkcję tych samolotów zakończono w 1987 roku. W 2020 roku TS-11 Iskra odeszła z wojska na zasłużoną emeryturę. Dziś te samoloty można oglądać m.in w postaci pomników – jeden z najciekawszych jest w Mielcu, jako eksponaty w muzeach, pomoce dydaktyczne na uczelniach, a także w rękach prywatnych – “pokazowymi” Iskrami dysponuje choćby Fundacja Biało – Czerwone Skrzydła.

Nigdy bym nie przypuszczała, że w 2023 roku będę mogła Wam ofiarować model tego samolotu. Kiedyś z Piotrem z firmy Aircraft Sketches rozmawialiśmy o produkowanych przez niego naściennych modelach samolotów. Wówczas w ofercie wszystkie były zagraniczne a potencjalna klientka “kręciła nosem” 😉  Skoro jesteśmy tutaj, w lotniczym podkarpackim to może zrobiłbyś jakieś krajowe konstrukcje? A jeszcze lepiej – regionalne – mówiłam. Potem w niedługim czasie u Piotra pojawiły się też polskie samoloty, ale nie było tej jednej, jedynej.

To będzie strzał w dziesiątkę! A nawet w jedenastkę! – oznajmiłam bezceremonialnie dzwoniąc do zdezorientowanego, “lotniczego” kolegi. Zrób Iskrę! Zobaczymy ile jest warta Iskra! – wystrzeliłam.

Tak oto dziś autorka bloga Lotnicze podkarpackie chciałabym przekazać Wam do licytacji unikatowy bo pierwszy wyprodukowany przez podkarpacką firmą Aircraft Sketches, naścienny model samolotu TS-11 Iskra. Model o wymiarach 120 cm x 34 cm x 0,3 cm bazuje na oryginalnej dokumentacji technicznej. Szkic jest wycinany plazmą i szlifowany ręcznie. To sprawia, że każdy egzemplarz ma niepowtarzalny kształt. Model samolotu jest malowany metodą proszkową z dodatkiem granulatu co zapewnia matową ziarnistą strukturę. Całość jest wykonana są ze stalowej blachy o grubości 3 mm. Od wewnątrz ma specjalne mocowanie, które sprawia, że model jest odsunięty od ściany około 15 mm i widoczny jakby w 3D.

TS-11 Iskra wyprodukowana przez Aircraft Sketches będzie pierwszym modelem tego typu i powstała specjalnie na tę okoliczność – na licytację w ramach 31. Finału WOŚP.

TUTAJ LICYTUJ

naścienny model samolotu TS-11 Iskra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.